Превосходя Ваши ожидания
Одесса, пр-т Гагарина 12А, БЦ "Шевченковский", эт. 12

Ліцензія на використання об’єкта права інтелектуальної власності

31 окт. 2016

Запорукою безпечного використання об’єктів інтелектуальної власності незмінно залишаються державна реєстрація та отримання охоронних документів на певний результат інтелектуальної діяльності.  Дотримавшись цих необхідних умов, власник не лише отримує виключне право самостійно використовувати торгову марку, промисловий зразок, винахід (інший об’єкт інтелектуальної власності) для задоволення власних потреб,  але й можливість розпоряджатися ним, шляхом надання дозволів їх на використання іншим особам.

Власник виключних прав на використання об'єкта права інтелектуальної власності (далі - ліцензіар) може надати іншій особі (ліцензіату) право на використання цього об'єкта в певній обмеженій сфері. Такий дозвіл (ліцензія) може бути оформлений як окремий документ або бути складовою частиною ліцензійного договору.

Відповідно до положень чинного ЦК України, ліцензія може бути:

  • виключною (ліцензіар надає лише одному ліцензіату виняткове право на використання предмета ліцензії у обмеженій сфері, відмовляючись при цьому від права самостійно використовувати даний об’єкт та видавати аналогічні ліцензії третім особам. Однак, за цими межами ліцензіар вправі самостійно використовувати об’єкт та видавати ліцензії, що не суперечать умовам уже виданої ліцензії. Отже, у разі отримання особою виключної ліцензії, наприклад, на виробництво товару певного промислового зразка, у неї повністю будуть відсутні конкуренти в даному сегменті ринку.);
  • одиничною (видається лише одному ліцензіату на використання об’єкта у обмеженій сфері, при цьому за ліцензіаром залишається право використання цього об’єкта у зазначеній сфері. В даному випадку можливе існування на ринку двох конкурентів: правоволодільця та ліцензіата);
  • невиключна (кількість ліцензіатів не обмежується, окрім того за ліцензіаром залишається право використання об’єкта у визначеній сфері. В разі отримання такого дозволу на ринку існує одночасна конкуренція ліцензіара та необмеженої кількості ліцензіатів з аналогічними правами.)

Окрім того, ліцензія за письмовою згодою ліцензіара може передаватись третій особі в субліцензію, а ліцензійний договір може містити положення про умови укладення субліцензійного договору.

Щодо порядку оформлення як самостійної ліцензії, так і ліцензійного договору, законодавець передбачає, що воно має відбуватись у письмовій формі.  Відповідно до ч. 1. ст. 1114 ЦК України ліцензія та ліцензійні договори не підлягають обов’язковій державній реєстрації, а її відсутність не впливає на обсяг та чинність прав сторін, зокрема на право ліцензіата на звернення до суду за захистом порушеного права. Однак, така реєстрація може здійснюватись на вимогу як ліцензіара, так і ліцензіата.

Разом із тим, ч. 2 с. 1114 ЦК України передбачає, що державній реєстрації підлягає факт передання виключних майнових прав інтелектуальної власності. Тобто, виникає можливість неоднозначного трактувань даної вимоги, адже виключні права на використання об’єкта інтелектуальної власності можуть передаватися як на підставі виключної ліцензії, так і на підставі договору про передання виключних майнових прав інтелектуальної власності. Тому виникає питання, чи поширюється вимога щодо державної реєстрації на передачу виключних прав тільки на використання чи вона стосується лише договорів щодо передачі всього обсягу виключних майнових прав.

В свою чергу «Інструкція про подання, розгляд, публікацію та внесення до реєстру відомостей про передачу права власності на знак для товарів і послуг та видачу ліцензії на використання знака (міжнародного знака) для товарів і послуг» від 08.03.2001 № 576 (надалі – Інструкція) розглядає реєстрацію ліцензійних договорів виключно як добровільний акт сторін, що не впливає на чинність їхніх прав.   

Тобто, відсутність чіткого законодавчого врегулювання питання державної реєстрації ліцензій та ліцензійних договорів про передачу виключних майнових прав на об’єкти інтелектуальної власності дає право сторонам самостійно прийняти таке рішення. В свою чергу, що така реєстрація  може слугувати допоміжним засобом гарантування дотримання прав та обов’язків як ліцензіаром так і ліцензіатом, підтвердженням факту існування ліцензії для третіх осіб. Прикладом правозастосування даних положень може бути рішення у справі за апеляційною скаргою ТОВ «Новий канал» до ТОВ «Телерадіокомпанії «Студія» 1+1», де судом факт державної реєстрації авторського договору розцінюється як суттєвий доказ по справі.  

Анастасія Бабійчук 

молодший юрист АО "АФ "ДОМІНАНТА"

Теги: ліцензійний договір, виключні права

Рейтинг страницы: 0/5 на основе 0 оценок.




Другие новости


Памятка для водителей. Основные права при остановке полицией

Несмотря на то, что прошла реформа органов Национальной полиции, на дорогах не редко бывают ситуации неправомерного поведения полицейских в отношении водителей. К сожалению, довольно часто приходится наблюдать за случаями превышения своих служебных полномочий полицейскими. Это зачастую происходит из-за незнания своих прав и обязанностей как водителями, так и сотрудниками полиции.

Санкции санкциям рознь

Правовой институт специальных санкций за нарушения во внешнеэкономической деятельности давно известен украинскому законодательству – еще со времени принятия в 1991 году Закона Украины «О внешнеэкономической деятельности». Изначально список санкций, предусмотренных ст. 37 данного Закона, был шире, однако из их числа со временем исключили антидемпинговые процедуры, урегулировав их применение отдельными законами, а наложение штрафа в качестве меры наказания не получило своего практического применения. Остались только два вида специальных санкций – индивидуальный режим лицензирования и временное прекращение внешнеэкономической деятельности на срок до 3 месяцев, с последующим переводом на индивидуальный режим лицензирования.

Высший антикоррупционный суд, коротко о главном

Коррупция в Украине представляет один из наиболее острых и болезненных вопросов. В мировом Индексе восприятия коррупции (СРІ) за 2016 год Украина получила 29 баллов из 100 возможных (где 100 - нет коррупции, 0 - сильная коррупция), при этом заняв 131 место из 176 стран. Согласно международной позиции экспертов именно отсутствие действенной судебной системы является одной из наиболее весомых преград на пути Украины в противодействии такому негативному явлению.