Доминанта

Оподаткування прощеного боргу як «додаткового блага»

12 янв. 2017

У зв’язку із вступом в силу чергових змін до податкового законодавства, в даній статті проаналізуємо питання оподаткування прощеного боргу.

Підпунктом 14.1.47 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі –  ПКУ) визначено поняття «додаткові блага»  як кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку податковим агентом, якщо такий дохід не є заробітною платою та не пов'язаний з виконанням обов'язків трудового найму або не є винагородою за цивільно-правовими договорами (угодами), укладеними з таким платником податку (крім випадків, прямо передбачених нормами розділу IV ПКУ).

При цьому під  іншими видами доходу законодавець розуміє і звільнення від сплати боргів.

Згідно положень ПКУ сума прощеного боргу є додатковим благом і підлягає включенню до оподатковуваного доходу особи за умови:

  1. Якщо борг було прощено за рішенням кредитора і це не пов’язано з процедурою банкротства (для ФОП) та закінченням строку позовної давності.
  2. Якщо розмір прощених боргів за календарний рік перевищує 25 % однієї мінімальної зарплати встановленої на 1 січня відповідного року.

Оскільки при прощенні боргу вигодонабувачу нічого не передається кредитором, то обов’язок по сплаті ПДФО з таких доходів покладається на боржника, однак законодавець зобов’язав кредитора повідомляти його про прощення відповідного боргу. Якщо ж кредитором не було дотримано умови щодо повідомлення боржника - то обов’язки податкового агента будуть покладатись саме на кредитора.

Законом передбачено особливості в оподаткуванні прощеної банками заборгованості за кредитом в інвалюті, а саме визначено що не буде являтись додатковим благом і не повинно включатись до загального оподатковуваного доходу:

- сума, прощена кредитором у розмірі різниці між основною сумою боргу за кредитом в інвалюті, визначена за офіційним курсом НБУ на дату зміни валюти зобов’язання за таким кредитом з іноземної валюти у гривню, та сумою такого боргу, визначеною за офіційним курсом НБУ, станом на 01 січня 2014 року, а також

- сума процентів, комісії та/або штрафних санкцій (пені) за вказаними вище кредитами, прощених кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним із процедурою його банкрутства, до закінчення строку позовної давності.

Крім цього в 2017 році не будуть оподатковуватись:

 - суми сплачених роботодавцем за свій рахунок пенсійних внесків у межах недержавного пенсійного забезпечення відповідно до закону, страхових платежів (страхових внесків, премій), у тому числі за договорами добровільного медичного страхування не більше 8 000 грн. на місяць;

- вартість подарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 800 грн. на місяць;

- при продажі власної продукції тваринництва груп 1-5 УКТ ЗЕД (живі тварини, м'ясо та їстівні субпродукти, риба і ракоподібні, молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; тощо якщо сума отримані доходи від такого продажу сукупно не перевищує 160 000 грн.).

Враховуючи вищевикладене, можна зробити висновок, що оподаткування прощеного боргу як «додаткового блага» має свої особливості, які варто враховувати при нарахуванні та виконанні податкових зобов’язань.

Олексій Ющенко

керівник корпоративної практики АО "АФ "ДОМІНАНТА"

Теги: податки, ПДФО

Рейтинг страницы: 0/5 на основе 0 оценок.




Другие новости


Второе пришествие и «Каста проклятых»?

11 сентября Верховная Рада 316 голосами приняла пакет поправок к законам по вопросу конфискации незаконных активов лиц, уполномоченных на выполнение функций государства или органов местного самоуправления. Изучение публикаций в СМИ по этому поводу выявило ряд неточностей в толковании журналистами законопроекта, поэтому мы решили подготовить юридический анализ документа. Тем более что с учётом уникальности нового парламента, принимающего все что спускают из Офиса Президента, вероятность изменений в нём во втором чтении минимальна.

Легализация теневых доходов - главное о новом законопроекте

Сама идея «нулевой» декларации не нова и активно обсуждается уже с 2015 года, но именно сейчас благодаря уникальной расстановке сил в парламенте законопроект № 1232 имеет все шансы быть принятым в самые сжаты сроки. Итак, какие теневые доходы смогут легализовать наши граждане и на каких условиях?

Действие закона распространяется только на доходы физических лиц, полученные до 31 декабря 2018 года за исключением:

  • доходов государственных служащих, полученных в период пребывания в должности;
  • доходов от преступной деятельности;
  • доходов, по которым налоговым органом было самостоятельно начислены суммы обязательств и оформлено налоговое уведомление-решение

 

Перевірки Держпраці: версія 2.0. Що змінилося?

Кабінет Міністрів України своєю Постановою № 823 від 21 серпня 2019 р. «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» (далі – Постанова № 823), затвердив новий порядок, за яким будуть здійснюватися перевірки додержання законодавства про працю.

Повноваження щодо проведення перевірок знову отримали не тільки інспектори самої Держпраці, але й інспектори праці органів самоврядування.