Доминанта

Оскарження дій державних реєстраторів

18 окт. 2016

Дещо раніше в нашій статті ми аналізували основні зміни, що містяться в чергових редакціях законів у сфері державної реєстрації (для спрощення розуміння – закон про реєстрацію прав та закон про реєстрацію юридичних осіб). Нагадаємо, що ВР був прийнятий ЗУ «Про  внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» (далі – Закон). Наразі він перебуває на підписанні у Президента України, тобто очікуємо вступу його в законну силу вже найближчим часом.

Серед змін, що запроваджуються даним Законом, варто окремо звернути увагу на порядок оскарження дій державних реєстраторів, оскільки така можливість здатна суттєво обмежити зловживання ними своїми повноваженнями.

Зокрема, збільшується строк на оскарження рішень, дій чи бездіяльності державного реєстратора чи суб’єкта державної реєстрації як у сфері реєстрації прав так і юридичних осіб з 30 до 60 днів з дня їх вчинення. Перелік обов’язкових елементів такої скарги окрім даних скаржника, змісту і реквізитів оскаржуваного рішення, викладення обставин, якими обґрунтовуються вимоги скаржника, розширений відомостями  про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання, що може мати наслідком скасування оскаржуваного рішення та/або внесення відомостей до Державних реєстрів. Окрім того, до такої скарги необхідно додавати завірені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника.

За результатами розгляду скарги повноваження Мінюсту та його територіальних органів розширені можливістю направлення до ВКК нотаріату подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Така міра відповідальності за проведення реєстраційних дій з «відхиленнями» від вимог закону, як прогнозується, суттєво плине на «дисциплінованість» нотаріусів, у випадках реалізації їх повноважень як  державних реєстраторів.

Окрім того, як закон про реєстрацію прав так і закон про реєстрацію юридичних осіб, доповнені статтями про здійснення заходів контролю Мінюстом за дотриманням законодавства в сфері державної реєстрації. Дані заходи полягатимуть в моніторингу реєстраційних дій в Державних реєстрах та, у випадку виявлення порушень, проведенні перевірок державних реєстраторів. При виявленні порушень за результатами таких перевірок можуть прийматися рішення про:

1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Реєстру;

2) анулювання доступу державного реєстратора до Реєстру;

3) притягнення до адміністративної відповідальності;

4) направлення подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю;

5) скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації.

Аналізуючи вищевикладене, можна зробити висновок, що законодавець має на меті все ж створення дієвого механізму державного контролю за діяльністю державних реєстраторів.

Однак, що поряд із прогресивними змінами, для скаржників залишаються існуючі обмеження стосовно можливості оскарження до Мінюсту реєстраційних дій, проведених на підставі рішення суду та неможливість оскарження до територіальних органів Мінюсту рішень, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Щодо сфери державної  реєстрації юридичних осіб, то тут обмеження стосуються подання скарги до Мінюсту на реєстраційні дії, проведені на підставі рішення суду та існує заборона оскаржувати до територіального органу Мінюсту рішення, яким проведено реєстраційну дію. Разом із тим, у вищеперлічених ситуаціях в особи залишається право судового оскарження.

Тобто, складається ситуація, коли право особи на оскарження та його адміністративна процедура фактично визначені законом, однак їх значимість нівелюється встановленими обмеженнями щодо «предмету» скарги. Сподіваємось, що в подальших редакціях законодавець надасть можливість оскарження усіх рішень, дій та бездіяльності державних реєстраторів. Враховуючи динаміку змін «реєстраційного» законодавства останнім часом, можна припустити, що нам не довго доведеться чекати.

Анастасія Бабійчук

молодший юрист АО "АФ "ДОМІНАНТА"

Теги: реєстрація, оскарження, Мінюст

Рейтинг страницы: 0/5 на основе 0 оценок.




Другие новости


Як звільнитись директору без рішення учасників?

Кожен, хто погоджується зайняти посаду директора на підприємстві, а саме в ТОВ, спочатку аналізує, як він зможе звільнитись у випадку виникнення такого бажання. І це далеко не жарт, оскільки ситуації, коли директор стає фактично «заручником» товариства трапляються досить часто.

Детальний аналіз останніх змін до ЦПК України

8 лютого 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» від 15 січня 2020 р. № 460-ІХ, відповідно до якого змінились, зокрема, правила цивільного судочинства.

БУДІВНИЦТВО ДЛЯ ВСІХ: МЕНШЕ БЮРОКРАТІЇ, БІЛЬШЕ ПРОЗОРОСТІ І ОБМЕЖЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ДАБІ

Кінець минулого року був надзвичайно активним в плані нормотворчості і приніс в новий рік цілу низку новел у законодавстві, які достатньо серйозно змінюють в тому числі і базові механізми функціонування сфери створення, розвитку і обігу нерухомості. Так, окрім, реформування досить широкого кола питань, щодо процесів реєстрації нерухомого майна, не обійшлося без змін в сфері капітального будівництва і так званого первинного ринку нерухомості.