Доминанта

Оскарження дій державних реєстраторів

18 окт. 2016

Дещо раніше в нашій статті ми аналізували основні зміни, що містяться в чергових редакціях законів у сфері державної реєстрації (для спрощення розуміння – закон про реєстрацію прав та закон про реєстрацію юридичних осіб). Нагадаємо, що ВР був прийнятий ЗУ «Про  внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» (далі – Закон). Наразі він перебуває на підписанні у Президента України, тобто очікуємо вступу його в законну силу вже найближчим часом.

Серед змін, що запроваджуються даним Законом, варто окремо звернути увагу на порядок оскарження дій державних реєстраторів, оскільки така можливість здатна суттєво обмежити зловживання ними своїми повноваженнями.

Зокрема, збільшується строк на оскарження рішень, дій чи бездіяльності державного реєстратора чи суб’єкта державної реєстрації як у сфері реєстрації прав так і юридичних осіб з 30 до 60 днів з дня їх вчинення. Перелік обов’язкових елементів такої скарги окрім даних скаржника, змісту і реквізитів оскаржуваного рішення, викладення обставин, якими обґрунтовуються вимоги скаржника, розширений відомостями  про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання, що може мати наслідком скасування оскаржуваного рішення та/або внесення відомостей до Державних реєстрів. Окрім того, до такої скарги необхідно додавати завірені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника.

За результатами розгляду скарги повноваження Мінюсту та його територіальних органів розширені можливістю направлення до ВКК нотаріату подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Така міра відповідальності за проведення реєстраційних дій з «відхиленнями» від вимог закону, як прогнозується, суттєво плине на «дисциплінованість» нотаріусів, у випадках реалізації їх повноважень як  державних реєстраторів.

Окрім того, як закон про реєстрацію прав так і закон про реєстрацію юридичних осіб, доповнені статтями про здійснення заходів контролю Мінюстом за дотриманням законодавства в сфері державної реєстрації. Дані заходи полягатимуть в моніторингу реєстраційних дій в Державних реєстрах та, у випадку виявлення порушень, проведенні перевірок державних реєстраторів. При виявленні порушень за результатами таких перевірок можуть прийматися рішення про:

1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Реєстру;

2) анулювання доступу державного реєстратора до Реєстру;

3) притягнення до адміністративної відповідальності;

4) направлення подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю;

5) скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації.

Аналізуючи вищевикладене, можна зробити висновок, що законодавець має на меті все ж створення дієвого механізму державного контролю за діяльністю державних реєстраторів.

Однак, що поряд із прогресивними змінами, для скаржників залишаються існуючі обмеження стосовно можливості оскарження до Мінюсту реєстраційних дій, проведених на підставі рішення суду та неможливість оскарження до територіальних органів Мінюсту рішень, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Щодо сфери державної  реєстрації юридичних осіб, то тут обмеження стосуються подання скарги до Мінюсту на реєстраційні дії, проведені на підставі рішення суду та існує заборона оскаржувати до територіального органу Мінюсту рішення, яким проведено реєстраційну дію. Разом із тим, у вищеперлічених ситуаціях в особи залишається право судового оскарження.

Тобто, складається ситуація, коли право особи на оскарження та його адміністративна процедура фактично визначені законом, однак їх значимість нівелюється встановленими обмеженнями щодо «предмету» скарги. Сподіваємось, що в подальших редакціях законодавець надасть можливість оскарження усіх рішень, дій та бездіяльності державних реєстраторів. Враховуючи динаміку змін «реєстраційного» законодавства останнім часом, можна припустити, що нам не довго доведеться чекати.

Анастасія Бабійчук

молодший юрист АО "АФ "ДОМІНАНТА"

Теги: реєстрація, оскарження, Мінюст

Рейтинг страницы: 0/5 на основе 0 оценок.




Другие новости


Зміни у сфері державної реєстрації нерухомості та корпоративних прав

Боротьба з рейдерством – один із основних меседжів нової влади. Так, початком практичних змін в даному напрямі має стати законопроект №1056-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності», за який у другому читанні ВР проголосувала 03.10.2019 року. На дату публікації даної статті закон готується на підпис.

«Краще — ворог доброго» або трошки про «1210».

Ми продовжуємо розглядати законопроекти нової влади і на черзі один з найбільш одіозних документів – законопроект № 1210 під гарною назвою «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві».

Щоправда, той поспіх, з яким Верховна Рада приймає закони, навряд чи дозволить усунути неузгодженості, а, скоріше за все, може їх тільки додати.

Про зміни, яких зазнає сфера фінансових послуг з набранням чинності новим законом

20 вересня 2019 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг» (Проект №1085-1), далі за текстом – Закон.

Нагадаємо, що в 2015 році майже аналогічний законопроект (Проект №2456-д) вже подавався на  розгляд Верховної Ради, був підготовлений до другого читання в 2017 році але так і залишився неприйнятим.

Ні для кого не буде новиною, що громадяни України мають досить невисокий рівень фінансової грамотності.