Актуальні зміни щодо адміністрування акцизного податку

22.01.2020

29 грудня 2019 року вступив у силу Закон України від 18 грудня 2019 року № 391- IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку» (надалі також – Закон).

Актуальні зміни щодо адміністрування акцизного податкуЗаконом передбачена певна преференція для тих суб’єктів господарювання, які до 1 липня 2019 року не підпали під визначення платників акцизного податку, а з 1 липня 2019 року стали платниками такого податку. Такі платники мають право одноразово, до 20 січня 2020 року включно, подати заявку на поповнення обсягу залишку пального в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового без сплати акцизного податку.

Зазначеним вище законом було внесено ряд змін до Податкового кодексу України в частині адміністрування акцизного податку, а саме:

  • 1.Передбачена можливість складення зведеної акцизної накладної. Раніше таке право надавалось тільки заправкам, що забезпечували безперервну роботу, тепер же платники, які реалізують пальне через паливороздавальну, кінцевому споживачеві можуть самостійно обирати спосіб складання акцизних накладних на такі операції (зведені або за щоденними підсумками операцій).

2.Визначено умови віднесення операцій із заправлення пальним за договорами підряду для власного споживання, а саме, якщо:

  • замовники за договорами підряду не здійснюють реалізацію пального іншим особам, крім реалізації бензолу поза межами митної території України в митному режимі експорту;
  • заправлення здійснюється в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, які:

-призначені для виконання робіт на землях сільськогосподарського або лісового призначення, на землях, наданих гірничим підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також для виконання робіт з будівництва доріг;

-належать іншим особам;

-виконують роботи протягом строку дії договору підряду виключно на зазначених у цьому пункті землях, що перебувають у власності або користуванні замовника;

  • транспортні засоби, що здійснюють заправлення в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, у паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або в паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, зазначені в підпункті «б» цього підпункту, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з такого транспортного засобу.

Слід звернути УВАГУ, що дані умови повинні ОДНОЧАСНО виконуватися, щоб операції із заправлення пальним за договорами підряду відносилися для власного споживання і не розглядались як реалізація.

3.Визначено алгоритм дії у разі зазначення платником податку в акцизній накладній помилкових даних або її складення на операцію, яка не відбулася. У випадку зазначення помилкових реквізитів особи, яка отримує пальне, або допущення помилки у реквізитах щодо уніфікованого номеру акцизного складу; номеру реєстрації транспортного засобу в уповноважених органах відповідної держави; типу та ємності транспортного засобу – акцизного складу пересувного, а для трубопровідного транспорту – назва трубопроводу (підпункти «з» та «и» пункту 231.1 статті 231 Податкового кодексу України), — платник податку складає розрахунок коригування до такої акцизної накладної. Розрахунок коригування до акцизної накладної повинен бути зареєстрований в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

4.Нарешті прямо прописано, що не вважається акцизним складом пересувним паливний бак транспортного засобу. Внесені зміни в абзац восьмий підпункту 14.1.6 Податкового кодексу України: Не є акцизним складом пересувним:

  • транспортний засіб, що використовується суб’єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки;
  • паливний бак транспортного засобу.

До внесення змін у Податковий кодекс України ДПС роз’яснювала у індивідуальній податковій консультації про те, що паливний бак не є акцизним складом пересувним. Наприклад, про це йдеться в ІПК від 25.06.2019 №2900/6/99-99-12-02-02-15/ІПК, де зазначено, що транспортний засіб, у якого пальне знаходиться тільки у паливному баку та використовується виключно для роботи двигуна транспортного засобу, не є акцизним складом або акцизним складом пересувним (у розумінні ПКУ).

Тепер же, дане твердження закріплене Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку».

5.Подовжено строк до 15 календарних днів для подання довідки форми 2 промисловими споживачами.

6.Уточнено обов’язкові реквізити, які повинна мати акцизна накладна. Ці обов’язкові реквізити зазначені у пункті 231.1 статті 231 Податкового кодексу України.

7.Встановлено триденний термін для реєстрації акцизної накладної за експортною операцією.

8.Надано можливість підприємствам роздрібної торгівлі самостійно обирати спосіб складання акцизних накладних за експортними операціями.

Також даним Законом передбачені зміни щодо штрафів за порушення законодавства щодо акцизного законодавства. Так, за порушення граничних термінів реєстрації перших примірників акцизних накладних та перших примірників розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, або відсутність їх складання чи реєстрації в даному реєстрі, встановлених за результатами проведення документальної перевірки, — тягне за собою накладення штрафу у таких розмірах:

  • 2 відсотки суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування, або 2 відсотки суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, на які не складені або не зареєстровані акцизні накладні, — у разі порушення терміну реєстрації або відсутності реєстрації до 15 календарних днів;
  • 10 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, — у разі порушення терміну реєстрації або відсутності реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
  • 20 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, , — у разі порушення терміну реєстрації або відсутності реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
  • 30 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, — у разі порушення терміну реєстрації або відсутності реєстрації від 61 до 90 календарних днів;
  • 40 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, — у разі порушення терміну реєстрації або відсутності реєстрації на 91 і більше календарних днів.

Також гарною новиною є відтермінування штрафів до 01 квітня 2020 року у таки випадках:

  • за необладнання та/або відсутність реєстрації витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано аксесуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 кубічних метрів;
  • за неподання електронних документів з акцизних складів, на яких розташовані резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 кубічних метрів.

Крім внесення змін до Податкового кодексу України, Законом №391 внесені зміни до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», згідно з якими:

  • До роздрібної торгівлі віднесено також реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.
  • Відтепер непотрібно отримувати ліцензію тим суб’єктам господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів.
  • Відтерміновано застосування штрафу за зберігання пального без наявності відповідної ліцензії.
  • Запроваджується застосування штрафу у розмірі 500 000 грн за надання послуг із зберігання пального, що належить іншим суб’єктам господарювання та/або реалізацію (фізичну передачу) пального іншим особам на підставі ліцензії на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі пальним.

Отже, платникам акцизного податку слід звернути увагу на зазначені зміни. В цілому, дані нововведення направлені на покращення адміністрування акцизного податку, а також у платників даного податку є час, щоб не отримати штрафи за певні правопорушення, про які було сказано вище.

Другие публикации