Як перевізникам не наразитись на штрафи?

27.08.2019

Ми вже неодноразово звертались до теми перевірок контролюючими органами, проте останнім часом почастішали звернення за юридичною допомогою осіб, що здійснюють діяльність в сфері міжнародних перевезень. Саме по таких суб’єктах пройшла хвиля позапланових перевірок податкових органів, і, як наслідок, багато хто з них «отримав» штрафи за виявлені порушення. У даній публікації ми пропонуємо розглянути найбільш актуальне та поширене порушення, а саме залучення водіїв до роботи без їх офіційного працевлаштування.

Як перевізникам не наразитись на штрафи?Слід зазначити, що при перетині кордону у базах та документах митниці відображаються не тільки дані про перевізника, автомобіль, але й про водія, а, отже податковим органам абсолютно не важко буде віднайти ознаки допущених порушень з боку такого платника податку.

Підприємцям слід пам’ятати, що митниця входить в структуру Державної фіскальної служби України, а зважаючи на той факт, що податкова має інформацію про ваших працівників, — документальному оформленню правовідносин з водіями, залучених для надання послуг ситуативно (тобто без їх працевлаштування), слід приділити особливу увагу.

Так, виходячи з останньої практики, у разі встановлення фіскальним органом, що перевізниками (юридичною особою або підприємцем) до роботи були залучені особи, які не перебувають з ним у трудових відносинах, — у майже 98% випадків уповноважені особи складають акти перевірки, в яких фіксують залучення осіб до роботи без укладення трудового договору. Найнеприємніше у цьому це те, що такі документи направляються до органів Держпраці, які на підставі них застосовують штрафи.

Неодноразово увага роботодавців зверталась на те, що штраф за використання працівника без укладення трудового договору штраф складає 30 мінімальних розмірів заробітних плат (125 190 грн. станом на 2019 р.) за кожного непрацевлаштованого. Однак багато хто забуває, що ст. 265 КЗпП передбачає і інші порушення, які кваліфікуються як недодержання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, за які передбачено штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (41 730 грн.). Дані штрафи можуть застосовуватись контролюючим органом одночасно, таким чином, у перевізника виникає реальний ризик за кожного непрацевлаштованого бути оштрафованим на 166 920 грн.

Також слід нагадати, що на відміну від рішень ДФС, постанова Держпраці про накладення штрафу є виконавчим документом і через 30 днів може бути передана на примусове виконання.

Досить часто перевізники намагаються обґрунтувати «співпрацю» з водієм наявністю цивільного-правового договору з ним, проте така тактика може дати позитивний результат тільки за умов:

  1. Одноразове залучення водія, що не є підприємцем (або не систематично).

Якщо ж такий водій здійснював постійні перевезення декілька місяців підряд, то існує великий ризик, що і податкова і органи Держпраці обґрунтовано будуть вважати це приховуванням фактичних трудових відносин.

  1. Вірного складення договору та відображення у ньому всіх необхідних істотних умов.

Саме ця умова часто не виконується. Надаючи представникам контролюючих органів як підтвердження наявності саме цивільно-правових відносин знайдені на просторах інтернету та підписані «договори», які часто не містять ні визначення послуги, ні розміру винагороди ні строку виконання, — перевізники дивуються, чому такі документи не рятую їх від штрафів.

  1. Здійснення офіційної виплати винагороди за результатами виконання такого договору.

         Аналізуючи вищесказане, ми наполегливо рекомендуємо потенційним клієнтам звертатись за професійною порадою ще на стадії запиту податкової інформації ДФС, оскільки виправити допущені помилки вже після того як документи були надані контролюючому органу дуже складно, а іноді і неможливо.

Другие публикации